Wersja zupełna

Spis treści

  • Wstęp.
  • Podstawowe terminy i definicje.
  • Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  • Zasady rekrutacji pracowników.
  • Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami Spółki, a dziećmi.
  • Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci.
  • Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
  • Monitoring .
  • Wykaz załączników.

1. Wstęp

            Dokument Standardy Ochrony Małoletnich (dalej jako SOM) wprowadzony w Ząbkowickim Centrum Sportu i Rekreacji Sp. z o.o. ul. Kusocińskiego 17, 57-200 Ząbkowice Śląskie (dalej jako Spółka) opracowano zgodnie z ustawą z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).

            Z dokumentem zapoznano pracowników jednostki, dzieci oraz rodziców/opiekunów prawnych.

            Standardy Ochrony Małoletnich udostępniono w dwóch wersjach: wersji zupełnej oraz wersji skróconej dla uczniów.

            Informacje zawarte w dokumencie upowszechniane są poprzez ich publikację na stronie internetowej Spółki oraz poprzez udostępnienie we wszystkich lokalizacjach, w których działa Spółka.

            We wszystkich lokalizacjach, w których działa Spółka w ogólnodostępnym miejscu udostępnione zostały informacje na temat możliwości uzyskania pomocy oraz numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

 

2. Podstawowe terminy i definicje

W niniejszym dokumencie stosuje się terminy i definicje o znaczeniu:

  • Pracownik (personel) – osoba zatrudniona w Spółce na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, jak również stażyści, praktykanci i wolontariusze;
  • Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  • Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  • Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych.
  • Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Spółki lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  • Osoba odpowiedzialna za SOM to wyznaczony przez Zarząd Spółki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją SOM w Spółce.
  • Dane osobowe dziecka – to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka w rozumieniu art. 4 ust. 1 RODO;

3. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

1) Pracownicy Spółki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

2) W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownik Spółki przekazuje informację upoważnionemu pracownikowi.

4. Zasady rekrutacji pracowników

Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 1 do SOM.

5. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami Spółki, a dziećmi.

            Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji dorosły-dziecko, pracownik–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w Spółce. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do SOM.

1. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.

1) Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.

2) Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:

a. popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),

b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,

c. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).

3) Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:

a. osoby dorosłe (pracowników, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),

b. inne dziecko.

2. Powzięcie przez pracowników Spółki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka:

1) W przypadku powzięcia przez pracownika Spółki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko, rodzica/opiekuna lub osobę trzecią, pracownik ma obowiązek uruchomienia adekwatnej do sytuacji procedury interwencyjnej – Załącznik numer 3do SOM.

2) Interwencja prowadzona jest przez Zarząd Spółki, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę – Inspektora ds. ochrony małoletnich. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości pracowników, dzieci i opiekunów. Interwencję w sytuacjach określonych w procedurze interwencyjnej może podjąć również kierownik obiektu.

3) W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem „Zarząd Spółki” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji.

4) Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, kierownictwo Spółki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji. Wzór zgłoszenia stanowi Załącznik nr 2.1 do SOM ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
5) Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

6) Z przebiegu każdej interwencji sporządza się Kartę interwencji, stanowiącą Załącznik Nr 2.2 do SOM. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez Spółkę.

3. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 997 (policja), 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik Spółki, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.

4. Krzywdzenie przez osobę dorosłą: rodzica/opiekuna lub osobę trzecią:

1) W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenia dziecka przeprowadza się rozmowę
z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Szczegółowe zasady postępowania określa procedura wskazana w Załączniku numer 3.1 lub 3.2 do SOM.

2) W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo sporządza się zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

3) Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych

5. Krzywdzenie rówieśnicze. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające na terenie Spółki należy podjąć procedurę określoną w Załączniku numer 3 do SOM.

1) Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
2) W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych, bądź inne dzieci.
W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.

6. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci.

1. Spółka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Spółka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 6 do SOM.

4. Personelowi Spółki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie obiektów Spółki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

5. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel Spółki może skontaktować się
z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

6. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

7. Szczegółowe zasady związane z udostępnianiem wizerunku dziecka zostały określone
w Załączniku numer 6.

7. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.

Personel pracujący z dziećmi powinien w miarę możliwości nadzorować treści, z których korzysta dziecko na telefonie, z zachowaniem szacunku i prywatności dziecka.

8. Monitoring Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

1. Zarząd Spółki wyznacza Inspektora ds. ochrony małoletnich jako osobę odpowiedzialną za realizację SOM.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji SOM, za reagowanie na sygnały naruszenia SOM oraz za proponowanie zmian
w SOM.

3. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, przeprowadza wśród personelu Spółki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 7 do SOM.

4. W ankiecie personel może proponować zmiany SOM oraz wskazywać naruszenia Standardów w Spółce.

5. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez personel Spółki. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu oraz proponuje zmiany i aktualizacje SOM, które następnie przekazuje Zarządowi Spółki.
6. Zarząd Spółki wprowadza do SOM niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.

9. Wykaz załączników.

1. Załącznik nr 1 - Zasady bezpiecznej rekrutacji - TUTAJ , w tym:

            - Załącznik 1.1 – Oświadczenie o niekaralności; - TUTAJ

            - Załącznik 1.2 – Oświadczenie o krajach zamieszkania; -  TUTAJ

2. Załącznik nr 2 – Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi. - TUTAJ
3. Załącznik nr 3 – Procedury interwencyjne - TUTAJ

4. Załącznik nr 4 – Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. - TUTAJ

5. Załącznik nr 5 – Wzór Karty interwencyjnej. - TUTAJ

6. Załącznik nr 6 – Zasady ochrony wizerunku dzieci. - TUTAJ

7. Załącznik nr 7 – Monitoring standardów – wzór ankiety. - TUTAJ

logo zastepcze2

ul. Kusocińskiego 17, 57-200 Ząbkowice Śląskie • NIP 8871818216 •  REGON 384095856 •  KRS: 0000815836

Prezes Zarządu: Daniel Ciepierski • prezes@centrumsportu.com.pl

Sekretariat tel: 74 306 71 20 • sekretariat@centrumsportu.com.pl 

Marketing: marketing@centrumsportu.com.pl 

Księgowość: ksiegowosc@centrumsportu.com.pl 

 

Słoneczny Park Wodny

ul. Kusocińskiego 16, 57-200 Ząbkowice Śląskie

Kierownik basenu: Marcin Rembiasz • basen@centrumsportu.com.pl

Godziny otwarcia Słonecznego Parku Wodnego: Poniedziałek - Niedziela od godz. 6:00 do godz. 22:00

 

Hala Słoneczna

ul. Powstańców Warszawy 7i, 57-200 Ząbkowice Śląskie, tel. 748160671 •  hala@centrumsportu.com.pl

Godziny otwarcia: Poniedziałek - Piątek: 8:00 - 22:00 • Sobota: 12:00 - 20:00 • Niedziela: nieczynne